Tunda Lengyelova
Jak byste popsala dobu, ve 
které žila hraběnka Báthory?
Přelom 16. a 17. století byl pro Uhersko mimořádně těžkým obdobím, po bitvě u 
Moháče roku 1526 se země rozpadla, velká část území Uherska až po jižní části 
dnešního Slovenska se dostala pod osmanskou nadvládu. Tato hranice se posouvala 
podle vojenských úspěchů jedné, nebo druhé ze znepřátelených stran. V letech 
1593-1606 zuřila tzv. dlouhá neboli Patnáctiletá válka, ve které se osobně 
angažovala prakticky celá uherská šlechta, konkrétně i manžel Alžběty, Ferenc 
Nádasdy, a budoucí palatin Juraj Thurzo. Ale ani mírové roky, kdy válka 
oficiálně neprobíhala, nebyly poklidné – špatně zásobené turecké oddíly 
podnikaly výpravy za kořistí na nepřátelské území, které bylo drancováno také 
císařskými vojsky a současně hospodářsky nesmírně zatíženo válečnými výdaji. 
Často se opakovaly epidemie nebo hladomory v důsledku neúrod a zabavení zásob. 
Na druhé straně se navzdory tomu rozvíjela kultura – při aristokratických 
dvorech vznikaly školy, tiskárny, vydávaly se knihy, byla vyvíjena intenzivní 
mecenášská činnost, zejména podpora studentů na univerzitách v zahraničí, 
především v Německu.
Kde hraběnka nejčastěji žila?
Poté, co se vdala, pobývala nejčastěji v Sárváru a Keresztúru, což byla 
nejvýznamnější sídla Nádasdyů. Kromě toho pravidelně navštěvovala – 
pravděpodobně minimálně jednou ročně – všechny ostatní majetky v jejich 
vlastnictví. Příležitostně se zdržovala i ve Vídni, kde spolu s Batthyányiovci 
vlastnili dům. Po dobu rekonstrukce zámku v Sárváru trávila víc času na jiných 
panstvích.
Proč tak často cestovala?
Vzhledem k tomu, že její muž byl většinou ve vojenském táboře, nebo na cestách 
za politickými jednáními, připadl jí úkol dohlížet na hospodaření na panstvích. 
Přestože samotnou administrativu vykonávali placení úředníci, bylo potřeba 
dohlížet na jejich poctivost a kvalitu odvedené práce. Toto břímě se právě v 
období raného novověku (16.-17. století) přesunulo na ramena aristokratických 
žen, které zastupovaly své manžely minimálně v době, kdy tito bojovali, nebo 
seděli na sněmech.
Byla hraběnka Báthory opravdu 
krutá, nebo to byla nutnost doby? 
Násilí bylo v tomto období nástrojem přežití. Člověk ve středověku a raném 
novověku nebyl tak citlivý k jeho projevům, jako jsme my dnes. Jednak to 
vyplývalo ze společenské struktury podřízený–nadřízený, jednak bylo násilí 
otevřeně prezentováno (veřejné popravy, neustálý válečný konflikt, i když někdy 
latentní), bití bylo pokládáno za běžnou a uznávanou výchovnou metodu. 
Pravděpodobně i hraběnka Báthory byla „krutá“ v intencích své doby, což však 
tehdy nemuselo znamenat totéž co dnes.
A proč se o ní mluví jako o 
ukrutnici a největší vražedkyni všech dob?
To je důsledek legendy, která se o ní vytvořila. Žádná jiná žena v historii 
nebyla obviněna ze spáchání a osobní účasti na tolika zločinech. Jako na každou 
legendu, i na tuto se časem nabalovaly fámy, a díky beletrii, filmu a 
senzacechtivým novinářům se naplnilo přísloví, že stokrát opakovaná lež se stane 
pravdou. 
Jaký byl v té době vztah 
poddaný a šlechta?
Ten byl daný společenským rozdílem, v období feudalismu běžným v každé evropské 
zemi, i když s regionálními rozdíly. Šlechta byla jako vládnoucí vrstva v čele 
politického, vojenského, společenského, kulturního i církevního života, 
rozhodovala o zákonech, z čehož vyplývá, že svým způsobem byla „všemocná“. Na 
druhé straně poddaní nebyli úplně bezmocní, jestliže si byli vědomi svých práv, 
důrazně se jich dožadovali. Šlechta žila z jejich práce, proto měla zájem na 
tom, aby prosperovali. Starala se o jejich ochranu, udělovala jim výjimky z 
placení daní a vykonávání robot, v čase nouze poskytovala nutnou potravu. 
Podporovala ve vzdělávání syny chudých rodin, pokud projevili výrazný talent. 
Samozřejmě, míra vstřícnosti panstva byla individuální, některý zeman měl 
vysloveně pověst lidumila, jiní se však pro svou krutost či spory s poddanými 
mohli stát i obětí jejich pomsty.
Jaké byly tehdejší léčebné metody?
V oficiálním lékařství, chirurgii i v lidovém léčitelství převládaly empirické 
poznatky staré několik století. Vystudovaný lékař vykonával přibližně to, co 
dnes internista, tedy diagnostikoval a léčil, ale bez zásahu do těla. 
Chirurgické zákroky, včetně amputací, větších či menších operací, trhání zubů, 
napravování zlomenin apod., měli v popisu práce chirurgové, kteří byli vyučeni u 
některého staršího mistra ranhojiče či chirurga. Na vesnicích úlohu léčitele 
plnily hlavně ženy-bylinkářky, a to na základě vědomostí získaných od 
předchůdkyň a vlastních zkušeností. Často vykonávaly i funkci porodní báby. 
Občasné uzdravení pacienta, nebo naopak neúspěch v jeho léčení, je nezřídka 
stavělo do pozice obviněných z praktikování magie, stávaly se též obětí honů na 
čarodějnice. Na šlechtických dvorech, jestliže byla rodina dostatečně zámožná, 
obyčejně alespoň dočasně působil studovaný lékař, většinou však tito pracovali 
ve městech a na šlechtické dvory byli přivoláváni v případě potřeby. Zde bývaly 
ovšem relativně dobře vybavené knihovny s mnoha tituly zabývajícími se dobovou 
medicínou a herbáře, podle nichž se většinou paní domu (v jejíž kompetenci byla 
péče nejen o zdraví rodiny, ale celého dvora) pokoušela o léčení, většinou s 
pomocí místní bylinkářky či ranhojiče. Šlo však vždy jen o „nekrvavé“ zásahy. 
Ranhojiči pak prováděli úkony, které byly mimořádně drastické, neboť i zákroky 
jako amputace byly vykonávány bez anestézie, rány se dezinfikovaly vypalováním 
apod. Vzhledem k nedostatečné hygieně se i nejjednodušší zásah mohl stát 
smrtelným v důsledku infekce.
Mohla být souzena a odsouzena 
za zabití a mučení poddaných?
I příslušníci šlechty mohli být souzeni za zabití poddaného, jenže takovéto 
spory se málokdy dostaly před soud, většinou došlo k finančnímu vyrovnání. V 
první řadě proto, že poddaní měli často problém s podáním žaloby, a stejně by 
byli dosáhli jen finanční kompenzace ztráty, takže se to řešilo zpravidla 
mimosoudně. Na druhé straně je třeba si uvědomit, že šlechtici své poddané 
nezabíjeli jen tak z kratochvíle, to by si vraždili svůj vlastní majetek a svou 
pracovní sílu, z níž žili. V době, o které se bavíme, byl v podstatě nedostatek 
lidí (války, epidemie...), a tak k zabití poddaného vlastním pánem docházelo 
zřídka, dá se říci pouze za výjimečných okolností. Když pán zabil poddaného 
patřícího jinému šlechtici, ten, který utrpěl ztrátu, ho mohl hnát před soud (většinou 
to i udělal, pokud nedošlo opět k mimosoudní dohodě) – tedy konkrétně v případě 
Báthory – jestliže by jí dívky skutečně vodili i z vesnic, které patřily jiným 
pánům, tak ti by ji byli určitě zažalovali před soudem. 
Jaké vůbec bylo v té době 
právo a jeho vymahatelnost? 
Uherské právo bylo staré zvykové právo, zakotvené v zákoníku Štefana Werbõczyho 
roku 1517. Obsahovalo všechny zažité právní normy, které se zakládaly na 
zvykovém právu a částečně na precedentech. Trestní zákoník jako takový 
neexistoval, každý případ se posuzoval individuálně a tresty byly vyměřovány 
podle uvážení soudců (i míry korupce, původu pachatele, ručitelů, majetku apod.). 
Města se řídila zase jinými normami, které měly svůj původ v německém městském 
právu. Poddaní patřili do soudní pravomoci zemana, který ji vykonával osobně, 
nebo jí pověřil některého ze svých úředníků.
v Fungovala tehdy inkvizice a 
upalovalo se za čarodějnictví? 
Na území Uherska inkvizice v tomto období nepůsobila, jednak kvůli labilnímu 
postavení katolické církve (silná pozice protestantů), ale hlavně v důsledku 
tureckého nebezpečí. Procesy s čarodějnicemi se konaly i zde, ale ve srovnání se 
Západem byly mnohem méně časté. Vezmeme-li počet dnes známých procesů na celém 
území Uherska za celé období, kdy probíhaly, vychází to na 4–5 ročně, samozřejmě 
někdy to bylo intenzivnější, jindy delší dobu nebyly. Vrcholným obdobím 
upalování čarodějnic v Uhersku však bylo mezi lety 1720–1740.
Jaká byla pozice církve ve 
srovnání s mocí vrchnosti na jejím panství? 
Katolická církev v tomto období v Uhersku prožívala největší úpadek svého vlivu, 
velmi mnoho šlechticů v druhé polovině 16. století konvertovalo k luteránství 
nebo kalvinismu. Většinou si na svých panstvích do kostelů dosazovali kněze 
vlastního vyznání (pokud je měli k dispozici). Církev se do věcí zemana plést 
nemohla, ovšem kněží samozřejmě měli autoritu, mohli mít vliv na jednání panstva.
Kolika let se průměrně 
dožívaly urozené ženy té doby?
v Dodnes nebyla vypracována studie o průměrném věku úmrtí, protože nemáme 
dostatek spolehlivých údajů a dokladů (neexistovaly matriky, takže jej většinou 
odhadujeme, nebo jej sporadicky získáme z rodových kronik). Odhadem byla 
průměrná délka života ženy okolo 45 let.V úvahu je třeba brát vysokou úmrtnost 
při porodech, tedy v mladším věku, celkové vysílení organismu následkem mnoha 
těhotenství a porodů (některé šlechtičny porodily i 20 a více dětí) a také 
špatnou lékařskou péči a těžší životní podmínky (zima).
Jaké tehdy panovaly zvyky a 
móda?
Samotní představitelé šlechty věnovali svému zevnějšku mimořádnou pozornost. 
Zprávy o transakcích vyslaných „nákupčích“ a seznamy nakoupených textilií, 
galanterie a různých cenností jsou vzácným pramenem poznání oděvní kultury a 
dobového vkusu a dovolují vytvořit si obraz o nárocích na luxus, estetických 
potřebách i materiální kultuře.
Už jen letmý pohled do obrazových galerií uherské šlechty přináší zjištění, že 
mužský oděv si od 16. až do 18. století zachoval jistou osobitost, kterou se 
odlišoval od západoevropské módy. I v Uhersku podléhalo oblečení zámožných 
šlechtických i měšťanských vrstev zahraničním vlivům, ale spolu se záblesky 
italské, německé a španělské módy se hlavně u aristokracie silně uplatňovaly i 
turecké vzory. Nejprve se projevily ve vojenském oděvu, jenž už v druhé polovině 
15. století převzal lehký, pohodlný a praktický styl oblékání turecké jízdy. 
Podle některých názorů se v době, kdy došlo k rozhodujícímu přelomu v dějinách (bitvě 
u Moháče), obyvatelstvo Uherska chtě nechtě v odívání nejvíce podobalo svému 
úhlavnímu nepříteli. Od Osmanů se odlišovali snad jen v pokrývce hlavy – místo 
tureckého turbanu nosili čapky (většinou kuželovité, nízké, ozdobené péry 
připevněnými drahocennými sponami). V druhé polovině 16. století se takovéto 
oblečení prosadilo hlavně v kruzích protestantské šlechty, od níž jej ve velké 
míře převzali i měšťané.
Samozřejmě se časem měnily použité materiály, délka a výzdoba šatů i doplňky. 
Základní střih a sestava však přetrvaly a ustálily se dekorativní prvky, které 
podtrhávaly domácí kolorit oděvu a dávaly uherské módě osobitý ráz. 
Charakterizovala ji bohatá zlatá a stříbrná výšivka s renesančními prvky, 
zdobení prýmky a šňůrami a žinylkou z hedvábné, bavlněné či vlněné příze a ze 
zlatých a stříbrných nití a náročnými šperkařskými pracemi, jako byly ozdobné 
spony a knoflíky. Dvoukolejnost vývoje potvrzuje i rozlišení v rámci 
krejčířského řemesla: vedle uherských krejčích fungovaly také cechy tzv. 
německých krejčích, kteří šili zejména pro obyvatelstvo měst.
Mužský oděv se skládal z košile, přiléhavého kabátce, přiléhavých kalhot a 
volnějšího pláště. Košile byly obvykle z bílého lněného plátna, zámožnější 
nosili i dvě - spodní, která se nosila jako spodní prádlo, a svrchní, jež byla 
kratší a zdobená. Kabátec, nazývaný dolomán měl obvykle úzký stojatý límec, 
dlouhé úzké rukávy a vpředu se po celé délce od krku až po pás zapínal na 
knoflíky a smyčky. Byl vypasovaný, od pasu se rozšiřoval. Ve své nejstarší formě 
sahal až po kotníky. 
Na dolomán se oblékal plášť, mentieka. Byl volnější a delší, obvykle bez rukávů, 
nebo jen s krátkými dekorativními rukávky. Límec mohl být stojatý, či široký se 
špičatým zakončením. Mentieky měly též zapínání na tradiční knoflíky a smyčky. 
Ve skutečnosti byly ale spíše na ozdobu, samotný oděv se nosil přehozený přes 
ramena. Vepředu na prsou se oděv přichytával drahocennými sponami a řetězy. 
Zimní mentieky bývaly podšité kožešinami. 
Poměrně málo je zmiňována obuv. Je jisté, že za vysoké holínky i za papuče 
můžeme děkovat Turkům. Střevíce – polobotky sahající po kotník, kde se z vnitřní 
strany zavazovaly, a na podpatku okované železem – byly taktéž tureckým importem. 
Na botách nemohly chybět kovové (stříbrné) ostruhy.
K obvyklým oděvním doplňkům patřily rukavice. Materiál používaný na jejich 
výrobu byl velmi různorodý: kůže z rysa, vydry, pižma, ale i textil - na prstové 
zimní, či letní bez prstů. Zvláštní pozornost se věnovala i pokrývkám hlavy. 
Většinou se vyráběly z plsti, jejich tvar byl plochý se zahnutým okrajem. 
Materiálem zimních čapek byla kožešina, běžné byly i kombinace s plstí, ale také 
s jinými, drahými látkami, sametem či brokátem.
Ženská móda se více blížila španělské: okruží okolo krku, manžety. Střih 
ženských šatů: živůtek, bohatě řasená sukně s honosnou (ve všedný den obyčejnou) 
zástěrou, vdané ženy si hlavu přikrývaly čepcem, svátečně se nosily už i 
klobouky. Vrchní oděv byl podobný jako u mužů – plášť. Materiál a barevnost byly 
podobné, obuv taktéž. Ženy ale nosily více šperků, oděvy vyšívané perlami, 
drahokamy či zlatou nití. 
Jak zemřela hraběnka a její 
manžel? 
Alžběta Báthory zemřela 21. 8. 1614 v Čachticích, ve své internaci, ve věku 54 
let. Příčina smrti není známa, zřejmě šlo o selhání srdce a možná i jiných 
orgánů (krátce před smrtí si stěžovala, že je jí zima na ruce a dala si polštář 
pod nohy, tedy - není to ovšem potvrzené - mohlo jít o problémy s ledvinami). 
Jednoznačně však zemřela s jasnou myslí (podle popisu posledního rozhovoru zcela 
plynule komunikovala se svým strážcem).
Její manžel zemřel l4. ledna 1604 ve věku 49 let, opět nevíme příčinu, jen tolik, 
že byl předtím už déle nemocný – mohlo jít o důsledek neustálé fyzické námahy v 
protitureckých bojích, následky života ve vojenském táboře, jízdy, zranění apod.
Co se stalo s jejím obrovským majetkem? 
Majetek připadl právoplatným dědicům – synovi Pavlovi a dvěma dcerám - Kateřině, 
vdané Drugethové, a Anně, vdané Zrínské. Byl jim předán ještě před smrtí Alžběty 
Báthory a rozdělení bylo zakotveno i v jejím testamentu. Několik drobností a 
menší sumy podle závěti odkázala služebnictvu - přesně podle tehdejších zvyků.
Co bychom ještě měli vědět o 
hraběnce Báthory? 
Například to, že jako mnoho dalších příslušníků šlechty té doby, i ona 
podporovala studium chudých chlapců na univerzitách v zahraničí, nejednou se 
postavila na stranu svých poddaných, když se jim někdo pokoušel nějak ublížit či 
je poškodit. Její život se nijak nevymykal z běžného stereotypu života 
šlechtičny té doby (nejsou prameny, ze kterých bychom mohli vyvozovat, že o ní 
její součastníci měli špatné mínění, nebo že měla pověst výstřední, či jinak 
podivné ženy – to všechno vzniklo po její smrti).
Proč se zachoval jen jediný 
její obraz - portrét? Víme něco o malíři, který ho namaloval?
Obrazy, které se zachovaly, pravděpodobně také nejsou dobové, ale podle stylu 
oblečení mohly vzniknout jako kopie nějakého původního obrazu asi ve 30. letech 
17. století. O autorovi nic nevíme.
Kolik měla hraběnka Báthory 
dětí a jaký byl jejich osud?
Víme o pěti dětech, není však vyloučeno, že měla ještě nějaké, které se narodilo 
mrtvé anebo žilo jen velmi krátce a nedostalo se do písemných dokumentů (dopisů). 
Dospělosti se dožily dcery Anna a Kateřina, syn Pavel; dcera Uršula a syn Andrej 
zemřeli v dětském věku.
Kde se vzal, z čeho pocházel 
obrovský majetek rodiny Báthoryů?
Báthoryovci získali své majetky jako odměny za služby prokázané panovníkům – 
především v bojích a různých válkách v průběhu několika století a za podporu, 
tedy stejně jako všichni ostatní šlechtici. Majetky se dále rozrůstaly děděním 
po vymřelých bočních liniích spřízněných rodů, koupí a samozřejmě sňatky.
V kolika letech se Alžběta 
vdávala a jaký byl důvod jejího sňatku? Čí to bylo rozhodnutí?
Vdávala se jako patnáctiletá, což byl tehdy běžný věk na vdavky šlechtických 
dívek, svatba byla už dříve pravděpodobně dohodnuta rodiči obou snoubenců, ale v 
době jejich sňatku už byli oba, Alžběta i František (kterému bylo 20 let), 
sirotky. Věk obou odpovídal dobovým zvyklostem. Důvody – pravděpodobně politické, 
majetkové – byly v této historické epoše časté.
Víme něco o jejích dětství a 
rodičích?
O rodičích Nádasdyho existuje obrovské množství literatury, otec byl humanitně 
vzdělaný a mimořádně schopný člověk s širokým rozhledem, zastával nejvyšší 
funkci Uherského království – byl palatinem. Jeho manželka byla mnohem mladší, 
ale jejich manželství bylo prototypem lásky a porozumění a celkem neformálního 
soužití, což v té době nebylo až tak běžné a přirozené (je zachovaná 
korespondence, vydaná i tiskem). Rodiče Báthory patřili taktéž k elitě, matka 
byla vdaná třikrát, protože jako relativně mladá dvakrát ovdověla, otec i matka 
pocházeli z báthoryovského rodu, ze dvou větví. O jejím dětství víme jen málo, 
nezachovaly se téměř žádné dokumenty.
Jaké bylo její vzdělání?
Pravděpodobně se jí doma dostalo na tu dobu velmi dobrého vzdělání, na podobné 
úrovni jako šlechtickým chlapcům – písmem i slovem ovládala maďarštinu a latinu, 
některé prameny uvádějí, že i řečtinu a němčinu. Zřejmě ji učil domácí učitel 
vysokých kvalit.
Víme něco o jejích zálibách a 
vkusu?
Téměř nic.
 Jak vznikla legenda o 
její věčné mladosti?
Vymyslel ji jezuita Ladislav Túróczi někdy okolo roku 1720 a uveřejnil ve své 
knize o místopisu Uherska (Ungaria suis cum compedio data...) ze které příběh 
doslova přebral Matej Bel do svých Notícií (1735-42). Tato kniha byla všeobecně 
pokládána za věrohodnou a zahrnující poznatky doby na nejvyšší úrovni, proto se 
zřejmě nepochybovalo ani o historce, převzaté od Túrócziho.
Jaký byl její zdravotní stav? 
Byla skutečně anemická, jak tvrdí některé prameny?
O jejím zdravotním stavu nemáme žádné informace. Víme z korespondence, že 
prodělala několikrát jakési nemoci přechodného charakteru, ale podle popisu se 
nedají přesně určit. To, že byla anemická, je výmysl některých spisovatelů, 
naprosto nepodložený.
Dá se dnes ještě říct, zda 
měla nějaké přátele a jaké?
Vzhledem k tomu, že se zachovalo velmi málo dokumentů, můžeme mnoho věcí jen 
předpokládat. Jisté je, že si byli s manželem velmi blízcí s některými 
příslušníky rodiny Batthyányiových. Kontakt udržovala ona sama i po jeho smrti, 
hlavně s Františkem Batthyányim, který jí radil a pomáhal v některých 
hospodářských a vojenských záležitostech. 
Máme nějakou představu o tom, 
jak mohl vypadat její každodenní život? 
Pravděpodobně jako ostatní šlechtičny brzy ráno vstávala (okolo 5 h ranní), po 
snídani dohlížela na práci na dvoře, vydávala příkazy služebnictvu, kontrolovala 
výkon prací, často i mimo dvůr – tedy podnikala menší cesty, věnovala se psaní 
dopisů. Okolo 11 h dopoledne se obědvalo, potom se vykonávaly opět podobné 
činnosti. Dokud byly děti malé, musela se starat také o ně a dohlížet na chůvy a 
vychovatele. Ženy dělaly mnoho ručních prací, ale chodily i na hony, jezdily na 
koni, absolvovaly návštěvy – krátké i delší k sousedům a příbuzným. Mohly hrát 
na hudební nástroj, nebo jen poslouchat muzikanty, někdy se tancovalo, zpívalo. 
Některé ženy hodně četly. Večeře bývala v 18 hodin, potom, když byla tma a 
neměli společnost, se šlo brzy spát. Jestliže byla sezvána společnost, probíhala 
zábava až do půlnoci.
Údajně se nenašlo její tělo. 
Existuje nějaké historicky přijatelné vysvětlení?
Její pozůstatky byly uloženy v kostele v Čachticích, pravděpodobně v kryptě, 
která ale nebyla otevřena z důvodné obavy o statiku oltáře. V matrice zemřelých 
byla ještě v 17. století zmínka, že některé osoby byly pochovány v kryptě 
sousedící s tou, ve které leží ona, ale dodnes to nebylo prozkoumáno a ve 
skutečnosti se přesné místo neví.
Jakého byla vyznání?
Byla kalvinistka, její manžel luterán, děti byly též křtěné v evangelické víře. 
Ona nekonvertovala – zřejmě tomu Nádasdy nepřikládal velkou vážnost a nechal jí 
její původní vyznání. Tehdy to tak bývalo, i když někdy byly nevěsty nuceny ke 
konverzi na víru manžela.
Jaké další pozoruhodné 
osobnosti byly z rodu Báthoryů?
Z rodu Báthoryovců vzešli župani, vévodové, knížata, zemští soudci a kapitáni, 
nejvíce ale vynikl Štefan Báthory, který kromě sedmihradského knížectví získal i 
titul polského krále a bezpochyby patřil mezi největší politiky období turecké 
okupace. V polovině 16. století vlastnil rod Báthoryových v 19 župách 4299 
poddanských usedlostí a stál tak v čele nejenom z hlediska bohatství, ale i 
vlivu. Tím samozřejmě rod získal mnoho obdivovatelů, ale i závistivců a nepřátel. 
O polském králi se také šířily různé fámy, jedni ho nazývali „tyranem s krvavýma 
rukama“, jiní „nepřítelem žen“, podle některých zemřel na syfilis, další tvrdili, 
že na epilepsii, která se v jeho rodě vyskytovala.
Štefanovým synovcem byl Zigmund Báthory. Po otci zdědil sedmihradský knížecí 
stolec, ale dvakrát se ho zřekl a vyměnil jej za oppelnské hrabství. Někteří 
historici uvádějí, že trpěl rodinnou chorobou Báthoryovců - epilepsií. Trápil se 
údajně také svou impotencí, podle jiných byl homosexuál, což bylo příčinou toho, 
že se někdy choval jako génius a jindy jako šílenec, jednou jako hrdina, podruhé 
jako zbabělec. Byl však mimořádně vzdělaný, estét, rétor, obklopoval se 
italskými učenci a umělci, nesnášel kritiku. Zigmundův dvůr byl jakousi obdobou 
italských renesančních dvorů, i jeho personál pocházel z velké části z Itálie. K 
Zigmundovým nejkontroverznějším činům patří uvěznění a následná poprava několika 
sedmihradských šlechticů (včetně jeho vlastního bratra Baltazara) v srpnu 1594, 
a to pro obvinění ze spiknutí, jehož cílem prý byl atentát na jeho osobu. Při 
zdůvodňování svého rozkazu k odstranění odpůrců prohlásil, že konal jen ve 
prospěch státu. 
Někteří historici dnes tvrdí, že kdyby to nebyl udělal, Sedmihradsko by se 
zradou bylo dostalo zcela do područí Turků. S tímto názorem souhlasil i Juraj 
Thurzo. Jediný, kdo z uherských velmožů vyslovil své ostré výhrady vůči 
Zigmundovu konání, byl František Nádasdy.
Zigmund zemřel roku 1613 v Čechách, zapomenutý a v relativně chudých poměrech. 
Podle některých zpráv dostal infarkt, ale mluvilo se i o jedu.
Gabriel Báthory, sedmihradský kníže, byl Alžbětiným synovcem. Bylo mu 
připisováno tyranství, krutost a sexuální zhýralost, ale v podstatě dodnes není 
jeho život uspokojivě prozkoumán. Je však známo, že jeho nástupce Gabriel 
Bethlen v letech 1614, 1618 a 1621 obvinil z čarodějnictví tři jeho příbuzné – 
mezi nimi i jeho sestru Annu Báthory. Na seznamu prohřešků nechyběly ani 
incestní vztahy, ve kterých jako jeden z aktérů figuroval také Gabriel Báthory. 
Tyto spory ovšem podnítil Bethlen s cílem získat majetky napadených žen.
Gabriel Báthory se stal sedmihradským knížetem jako nástupce bezdětného Bočkaje. 
Zemřel na následky atentátu, kdy ho s rádcem a dvěma sluhy přepadli v kočáře na 
cestě na přehlídku vojenského tábora u Varadínu. Báthory se sice bránil, ale 
proti přesile nic nezmohl a byl zabit. Atentátníci byli jeho vlastní hajdúši, 
kteří od něj dostali významné postavení a majetky. Poté, co padl, ho obrali o 
vše, co měl u sebe a na sobě, a tělo hodili do potoka.
V moderní historiografii se na vytvoření Báthoryho „špatné pověsti“ podílel jeho 
osobní vztah s Gabrielem Bethlenem. V podstatě nebylo velmi krátké období jeho 
vlády v porovnání s panováním jiných sedmihradských knížat o nic krvavější, ale 
odpovídalo krutým válečným časům a filozofii doby. O jeho morální zhýralosti 
existují doklady jen v pamětech kronikářů, kteří byli existenčně závislí na 
Bethlenovi. Ten byl původcem nejen zmíněných napadení tří dědiček báthoryovského 
majetku, ale zřejmě i mnoha nepravdivých obvinění Báthoryho. Není opravdu 
vyloučeno, že Báthory žil velmi aktivním životem, a to vytvořilo živnou půdu pro 
přemrštěné údaje o počtu jeho sexuálních vztahů.
Víme něco o vztahu Alžběty a 
Františka? Dochovala se nějaká korespondence?
Jejich osobní korespondence se nezachovala, jen několik dopisů Františka 
Nádasdyho určených jiným adresátům. V nich se o své manželce vyjadřuje s láskou, 
zmiňuje, že je nemocná, nebo že se její stav zlepšil. Před smrtí požádal v 
dopise Batthyányiho, aby se o ni postaral, což dotyčný udělal. Podobný dopis 
psal i Thurzovi, ale s ním nebyl v natolik přátelském vztahu, tak se můžeme 
domnívat, že to udělal spíš kvůli tomu, že odhadl celkem dobře další vývoj 
Thurzovy kariéry, a předpokládal, že jeho vdova bude potřebovat více ochránců.
Po Alžbětě se nezachoval žádný předmět, který používala. Jedině její testament, 
jenž je vystaven v Krajinskom archívu v Budapešti. Jaké jsou názory grafologů na 
její osobnost, vyplývající ze zkoumání jejího písma?
v I na rozbor jejího písma, který by alespoň trošku přiblížil vlastnosti Alžběty, 
existují různé názory, dokonce od tytéž autorky.
Klára Ácsová, grafoložka, která analyzovala podpis Báthory, protože nebyla známa 
žádná jiná ukázka Alžbětina písma, se o ní vyjádřila takto: částečně kvůli 
dekadentní povaze, ale také v důsledku sexuální neuspokojenosti se jí stále více 
zmocňoval sadismus. Vycházel pravděpodobně z nenaplněné lásky, provdali ji za 
jiného, než koho milovala. To ji zlomilo a vyvolalo v ní stále se zvětšující 
touhu po pomstě. Byla zlomyslná, nebezpečná a škodící svému okolí. Je možné ji 
přirovnat k Lucrezii Borgii, ale Báthory byla realističtější a rozvážnější.
Podle písma nebyla ani schizofrenická, ani šílená, jak tvrdili někteří její 
životopisci. Další grafologický rozbor jejího písma nechala vypracovat pro svou 
rozsáhlou publikaci maďarská soudkyně I. Szádeczky-Kardossová. Obrátila se také 
na Kláru Ácsovou, která však tentokrát nezkoumala jen podpis, ale celý souvislý 
text testamentu, který je prokazatelně autografický. Všechna jména, roky a 
jednoznačné souvislosti byly v textu začerněny, takže v tomto případe 
posuzovatelka neměla ani tušení, čí písmo analyzuje. Z písma vyčetla, že jde o 
velmi rozhodnou, silnou osobnost, velice sebevědomou, s logickým myšlením, s 
mužným charakterem. Tyto vlastnosti, stejně jako chladnou povahu, získala 
přísnou a málo laskavou výchovou. Byla realistická, kritická, nesnesla odpor, 
stála vysoko nad ostatními. Právě proto, že byla žena, její okolí těžko 
přijímalo její odměřenost a mužskou rozhodnost. Málokdo ji miloval, spíš 
vzbuzovala respekt, ovšem ne svou krutostí, ale nekompromisními postoji, 
přísností, často i pokořováním. Nebáli se její trestající ruky, ale jejích očí a 
úst – vždyť trestat se dá nejen bitím. Ve všem důrazně vyžadovala pořádek. Její 
písmo zcela určitě nevykazuje žádné znaky sadismu či jiné sexuální úchylky, 
kromě občasné hysterie neobsahuje patologické prvky. Podpis, který pochází z 
období těsně před smrtí, tedy po tříleté internaci, však nese známky 
schizofrenie.
Na opakovaný přímý dotaz ohledně výskytu znaků, které by svědčily o sadismu, či 
jiné sexuální úchylce, odpovídala grafoložka jednoznačně záporně.
Tento posudek byl tedy s tím předcházejícím v zásadním rozporu. Nešlo však o 
žádnou záhadu, ani o vědomý podvod. Grafoložka v prvním případě pracovala jen s 
nekvalitní reprodukcí podpisu, vytištěnou pomocí rytiny. Obsáhlejší text v 
podobě testamentu měla k dispozici až při druhém zkoumání.
Autorem dalšího grafologického rozboru je Tomáš Gugenberger. Jeho názor na osobu 
a charakter Alžběty Báthory je zase úplně jiný. Z kladných vlastností měla jen 
tyto: byla zbožná, velkorysá, potrpěla si na důstojnost, někdy byla i 
optimisticky naladěná (alespoň při psaní dopisu Alžbětě Czoborové, manželce 
svého pozdějšího soudce, palatina Juraje Thurza). Negativních stránek však měla 
spoustu: byla samolibá, netrpělivá, emotivní, egocentrická, nedůvěřivá, bezcitná, 
popudlivá, impulzivní, nevypočitatelná, nerozhodná, úskočná. Měla chabé duševní 
schopnosti, ovládala ji silná sexuální touha, krutost a požitkářství. Tyto rysy 
jsou zřejmé už v dopise z roku 1606, ale - podle grafologa - to ještě nebylo vše. 
V roce 1610 se k nim přidružil sklon ke zločinnosti, krutost, náladovost, 
nevyrovnanost, perverzita - tyto charakteristiky předurčily její sadismus - a 
projevovala se u ní i duševní porucha. 
Takže ani grafologové se neshodují v charakteristice její osoby. Když si 
odborník myslel, že má před sebou písmo masové vražedkyně, hledal znaky typické 
pro vraha. A kdo hledá, najde - i když objektivitě a pravdě zasadí pohlavek. A 
navíc také existuje podezření, že pisatelem dopisů, které zkoumal Gugenberg, 
není Alžběta, ale její písař.
Alžběta Báthory se stala určitým symbolem, legendou a dnes už nikdo do boje za 
její pravdu nepotáhne, stejně jako to nikdo neudělal v letech 1610-14. Nač ničit 
takový výborný příběh, proč se dívat na její osobu z pozice presumpce neviny, 
když v jejích dobách vládla tendence právě opačná, presumpce viny.
V souvislosti s pověstí se 
často zmiňuje podzemí a tajné chodby čachtického hradu. Existovaly vůbec?
Ano, jako každý hrad, i ten čachtický je mohl mít - dnes jsou už propadlé a 
nepřístupné, takže se nedá říci nic konkrétního o jejich délce, ani o tom, kde 
byly, kudy vedly atd.
Věnoval se vůbec někdy nějaký 
archeolog nebo vědec znalý té doby výzkumu jejího života a osoby? Nebo všechno, 
co o ní víme, je založeno jen na pověstech, zachovaných v ústním podání?
Velmi důkladně se její osobou zabývala Irma Szádeczky-Kardossová, mnoho o ní 
napsal vojenský historik László Nagy (v souvislosti s jejím manželem i legendami 
okolo její rodiny).
Byla někdy hraběnka souzena za 
své údajné zločiny? 
Ne.
Proč k soudu nedošlo?
v Existuje více možných důvodů – zřejmě nedokázali sestavit důkazní materiál, 
to, co Thurzovi lidé posbírali, bylo bídné a nedalo se použít k jejímu odsouzení. 
Někdo tvrdí, že to byla Thurzova solidarita, ale spíš to bylo tak, že Thurzo 
nebyl hlupák a věděl, že nemá dostatečné důkazy. A zřejmě pro nedostatečnou 
podloženost celého obvinění se ani nesnažil nějak dokončit celou kauzu.
Je tedy možné, aby v průběhu 
svého života zabila tolik žen, jak je zmíněno v historických materiálech?
v V žádném případě, v době, kdy byl v celé zemi nedostatek obyvatelstva, by se 
takové velké množství dívek nemohlo beze stopy ztratit. A kromě toho by bylo 
velmi problematické tolik dívek sehnat, povraždit a beze stopy zlikvidovat. 
Vždyť i ve výpovědích „svědků-spolupachatelů“, které dotyční učinili při 
výslechu mučením, se hovoří o mnohem menším počtu „obětí“ .
V souvislosti s Alžbětou se 
často zmiňuje „železná panna“. Nikdy se ale nenašla. Myslíte si, že něco podobné 
mohla vlastnit a používat?
Ne, je velmi malá pravděpodobnost, že by se technicky dala taková věc používat a 
ani o ní není zmínka nikde v dobových dokumentech. Je to pravděpodobně jen 
výmysl z beletrie.
VÁLKY S TURKY
Kde, proč a jak dlouho byly 
vedeny války s Turky? 
Turci pronikli na území Uherska roku 1526 po katastrofální porážce u Moháče a 
setrvali zde prakticky do konce 17. století, kdy byl v roce 1699 uzavřen 
Karlovacký mír, kterým bylo osvobozeno prakticky celé území Uherska, s výjimkou 
Banátu a Valašska. Válečný konflikt se odehrával především na území dnešního 
Maďarska, hranice se však posunuly až na území dnešního Slovenska. Do těchto 
částí, pokud nebyly přímo obsazeny, podnikaly turecké jezdecké skupiny výpady a 
rabovaly sídla obyvatelstva. Pronikly tak až k báňským městům, plenily okolí 
Trenčína a Bytče, dostaly se i na Moravu a v Rakousku až k Vídni. 
Jaká byla úloha manžela 
hraběnky Báthory ve zmíněných válkách? 
v Byl jedním z hlavních velitelů, zastával funkci hlavního kapitána uherských 
vojsk. Zúčastnil se osobně téměř každého střetu a bojoval nepřetržitě až do své 
smrti v bitvách Patnáctileté války (ta trvala 1593-1606, on zemřel 1604).
v Jak se žilo v té době 
samotné urozené ženě, jejíž manžel zemřel, nebo byl ve válce?
Záleželo, jaké měla ochránce – měla-li vlivné příbuzné či dospělé děti, mohla v 
podstatě spokojeně žít na vyčleněné části majetku. Vdovy se však často stávaly 
terčem útoků zacílených na jejich majetek, proto mladší ženy s nedospělými dětmi 
volily raději nové manželství. V případě, že byl manžel někde daleko, většinou 
ženy požívaly úcty a služebnictvo jejich rozkazy plnilo, v podstatě zastupovaly 
své muže ve všech věcech týkajících se hospodaření na panství. 
Jakou roli měl v těchto bojích 
Juraj Thurzo? 
Podobně jako Nádasdy byl i on přímým účastníkem bojů.
Přibližně kolik obětí si 
válečný konflikt vyžádal?
Počet se nedá ani odhadnout, válka trvala 150 let, na obou stranách byly velké 
ztráty v řadách vojáků. Zahynulo však i obrovské množství civilního obyvatelstva, 
nejen v přímých střetech, ale také během následných epidemií a v důsledku 
drancování území, zničení polí a neúrod. 
THURZO A SPOL.
Co obnášela funkce palatina a 
jaké byly jeho pravomoci? 
Palatin byl nejvýše postavenou osobou v Uherském království, byl přímým 
zástupcem panovníka a zastupoval jej po dobu jeho nepřítomnosti v zemi (bylo to 
aktuální hlavně po Moháči, kdy se dvůr přesunul z Budína do Vídně). Jeho 
kompetence se týkaly všech státnických věcí, rozhodování o politice země, 
vojenských záležitostí a měl i soudní pravomoci.
Jaký byl vztah Thurza k rodu 
Báthoryů, se zaměřením na Alžbětu a jejího muže?
Existoval mezi nimi i příbuzenský vztah, relativně vzdálený. Poté, co se Anna 
Nádasdyová vdala za Zrínského, příbuzenství se ještě více upevnilo (Thurzova 
matka byla též Zrínská).
Dosud neznámá informace (vyšlo najevo tento rok) – už po smrti Alžběty Báthory a 
Thurza se mluvilo o tom, že Thurzova dcera Anna by se měla vdát za Pavla 
Nádasdyho, který si ale vzal Juditu Forgáchovou a později, po její smrti, Juditu 
Révayovou.
Jaké bylo napojení Thurza na Habsburky? Na čí straně stál a jakou politickou hru 
hrál? 
Byl vychován ve Vídni jako společník prince Ernesta, byl věrným přívržencem 
Habsburků, a to i přes rozdílné vyznání. Viděl v nich jedinou možnost, jak se 
ubránit Turkům. Jeho politická úloha byla velmi důležitá – palatin totiž byl 
něco jako místodržící, tedy zastupoval panovníka ve všech politických otázkách, 
měl soudní kompetence a také vojenské hodnosti. V době, kdy probíhala kromě 
války s Turky i válka občanská (Bočkaj), neustálé roztržky se Sedmihradskem a 
náboženské nepokoje uvnitř země, musel neustále taktizovat (v čemž byl mistrem) 
a volit politiku kompromisů. 
Jak a kde Thurzo zemřel?
Byl delší dobu nemocen – zemřel 24. 12. 1616 na svém zámku v Bytči.
Jak se mohl Thurzo stát ze 
zemana palatinem?
Nebyl zemanem, Thurzovci získali šlechtický titul v Uhersku v 15. století (původem 
jsou pravděpodobně z Rakouska) a majetky si rozmnožili jednak donacemi (hlavně 
od krále Zigmunda Lucemburského), jednak svatbami, a také koupí. Thurzovci v 15. 
stol. spolu s augsburskými Fuggerovci vlastnili středoslovenské báňské podniky a 
patřili mezi nejbohatší rody. Otec Juraje byl nitranským biskupem, nebyl však 
vysvěcený a pro hrozící vymření rodu vystoupil z církve, konvertoval k 
luteránství, oženil se a stal se předsedou uherské komory (něco jako ministr 
financí). Rod – tehdy měl už několik větví – vlastnil obrovské majetky především 
na území dnešního Slovenska (Orava, Lietava, Bytča, Spiš, Tematín...)
Jaké bylo jeho vzdělání?
Byl vychován ve Vídni jako společník prince Ernesta, tedy velmi dobré. Ovládal 
maďarštinu, latinu, němčinu i slovenštinu, měl solidní vzdělání humanitní a 
zřejmě i právnické, nenavštěvoval však žádnou zahraniční univerzitu.
RENESANCE
Jaký byl vliv renesance na 
Uhry a kdy tam vlastně renesance dorazila? 
Renesance, myšlenkové a umělecké hnutí, tvořící epochu mezi gotikou a barokem, 
se na území Uherska - pokud bereme v úvahu území dnešního Slovenska - příliš 
neprojevila. Její nejsilnější vliv můžeme zaznamenat na přelomu 16. a 17. 
století, a to hlavně v architektuře báňských měst. Do těchto oblastí přicházeli 
italští architekti, kteří se podepsali především na charakteru staveb a jejich 
venkovní výzdoby. Rekonstruovaly a rozšiřovaly se domy měšťanů, stavěly se 
velkolepé renesanční paláce (Banská Štiavnica).
Umění jako takové renesance příliš nezasáhla. Okrajově ovlivnila literaturu 
hlavně v díle polyhistorů, např. Matěje Bela. O jejím působení na výtvarné umění 
a o slovenských renesančních malířích nemáme téměř žádné informace. Je přirozené, 
že na území, které bylo v tomto období nárazníkovou zónou při střetech s 
tureckými dobyvateli, se obyvatelstvo zabývalo především obranou svých majetků.
MERISI CARAVAGGIO
Jaký vlastně Caravaggio byl? 
Existují nějaké důkazy o jeho homosexualitě?
Jak je zřejmé už z jeho životopisu, Caravaggio byl člověkem, který jen těžko 
navazoval vztahy s druhými. Z jeho bouřlivého života můžeme dnes jen vydedukovat, 
že ho snad pohánělo nějaké vnitřní pnutí, které v něm vyvolávalo i určité 
projevy agresivního chování, kterými si nejspíš posiloval sebevědomí a jež 
ústily v časté bitky, a dokonce i vraždu.
Domněnky o jeho homosexualitě mohly vzniknout na základě dvou skutečností. 
Jednak pocházejí z časů jeho učňovského období, kdy se zapracovával v různých 
ateliérech v čistě mužské či chlapecké společnosti. Ženy do světa umění v tom 
období neměly moc přístup, ani jim nebylo umožněno se v této oblasti vzdělávat. 
Výjimku tvořily pouze blízké rodinné příslušnice umělců, které v tomto prostředí 
už od dětství vyrůstaly, případně se staly dědičkami uměleckých dílen.
V čistě mužské společnosti mohly tedy vzniknout rozmanité vztahy, koneckonců 
podobně se v této souvislosti hovořilo také o homosexuální orientaci jeho 
předchůdců - Leonarda da Vinci či Michelangela Buonarottiho, která ovšem nikdy 
nebyla dokázána.
Někteří historici dokládali jeho údajnou homosexualitu tím, že v raných obdobích 
své tvorby velmi často ztvárňoval v různých postavách sám sebe, což poukazovalo 
na určitý druh narcismu, který je mnohým homosexuálům vlastní.
Z údajů, které dnes máme k dispozici, je jasné také to, že nikdy neměl 
dlouhodobější a vážnější vztah s žádnou ženou. Na jeho obrazech se sice vícekrát 
objevují tytéž ženské tváře, tyto ženy ale pocházejí z úzkého okruhu lidí, ze 
kterého si vybíral modely pro svoje obrazy.
Obě tyto teorie jsou však jen domněnky, reálný důkaz o Caravaggiově 
homosexualitě neexistuje.
Prý se Caravaggio někam poděl 
na 4 roky a nikdo neví proč a kam. Skutečně nic nevíme?
Opravdu není známo, co dělal a kde byl v letech 1588-1593. Podle některých 
historiků se zdokonaloval v Miláně nebo Brescii, podle jiných v Benátkách. Po 
rozsáhlejších historických výzkumech se ale dnes připouští, že v roce 1590 už 
žil v Římě.
Jak a kde Caravaggio zemřel?
V červenci roku 1610, kdy mu bylo umožněno vrátit se do Říma, připlul na malé 
plachetnici k Porta Ercole, španělskému přístavu na hranicích papežského státu. 
Hned po přistání ho ale omylem zatkli. Po propuštění chtěl pokračovat v plavbě, 
ale loď mezitím odplula. Nedbaje na úmorné letní horko, tvrdohlavě čekal celý 
den na pobřeží na další loď. Zemřel pravděpodobně na úpal, sám a opuštěný 18. 
července 1610 ve věku necelých třiceti sedmi let.